هوشمند سازی هتل می تواند گامی مؤثر در جهت افزایش سودآوری هتلداران باشد. در هتل های سنتی ممکن است مهمانان یا هتلداران با مشکلاتی مواجه شوند؛ مشکلات مربوط به رزرو اتاق مهمانان خارجی یکی از پیش پا افتاده ترین مشکلات در هتل های سنتی است. هوشمند سازی هتل می تواند این مشکلات را به صفر نزدیک کند و به مهمانان با کیفیت بهتری خدمت رسانی کند. به همین جهت در این مطلب به صورت مختصر در خصوص اهداف و مزیت های هتل های هوشمند مطالبی بیان خواهد شد. در ادامه با خانه هوشمند کوییک لینک همراه باشید.
مزیت های هوشمند سازی هتل برای هتلداران
هوشمند سازی هتل می تواند برای بخشهای مربوط به مدیریت هتل، کارمندان، خدمه و غیره مزیت هایی در پی داشته باشد. برخی از مزایای هوشمند سازی هتل عبارتند از:
کاهش هزینه های هتلداری
در هتل های هوشمند تمامی سیستم ها از قبیل سیستم های سرمایشی و گرمایشی، سیستم تهویه مطبوع و سیستم روشنایی به صورت هوشمند درآمده است و مصرف انرژی آن ها با کنترل به حداقل می رسد. می توان با فشار آوردن یک کلید به میزان ۵۰ درصد در مصرف آب، برق و سایر انرژی ها صرفه جویی کرد.
افزایش درآمد
هوشمند سازی هتل باعث افزایش جذب مشتری می شود. همین موضوع باعث افزایش درآمد خالص هتل ها میشود. دلیل افزایش جذب مشتری، افزایش امکانات هتل و امنیت آن است.
مدیریت بهتر هتل
هوشمند سازی هتل این امکان را برآورده میکند که بتوان در سریع ترین زمان ممکن پاسخ سؤالات مهمانان را داد و نیازهای آنان را برطرف کرد. از طرفی مدیریت هتل می تواند از راه دور و با کیفیت بهتر نحوه کار و زمان کار کارکنان را مدیریت کند. به دلیل خودکار شدن بسیاری از سیستم های هتل، حجم کاری کارکنان کاهش پیدا کرده و کارکنان میتوانند بقیه وظایف خود را با عملکرد بهتری انجام دهند.
کاهش هزینه های نگهداری هتل
در صورت ایجاد کوچکترین مشکل فنی در اتاق های هتل، آشپزخانه، لابی، موتورخانه و غیره سیستم هوشمند سریعاً به مدیریت هتل هشدار می دهد. مدیریت هتل می تواند به موقع مشکل فنی ایجاد شده را رفع کند و از پیدایش هزینه های هنگفت تعمیرات جلوگیری کند. همچنین وجود سنسورهایی مانند سنسور حساس به حرارت و دود علاوه بر ایجاد امنیت برای هتل از ایجاد خسارت جلوگیری می کنند.
راحت شدن کارهای حسابداری
هوشمند سازی هتل میتواند باعث افزایش دقت و سرعت در بخش های مربوط به مدیریت و حسابداری شود. صورتحساب مهمانان به صورت اتوماتیک به آنها ارائه می شود و تمامی تسویه حساب ها به صورت آنلاین انجام می شود. امکان خطا در بخش های حسابداری از این طریق به صفر نزدیک می شود.
کنترل تردد کارمندان
وضعیت ورود و خروج کارمندان و حضور و غیاب آنها یا رسیدگی به درخواست های مرخصی آنها به صورت اتوماتیک و سیستمی انجام می شود.

هدف از هوشمند سازی هتل چیست؟
مهمترین مزیت هتل های هوشمند برای مهمانان
هوشمند سازی هتل برای مهمانان مزیت های متعددی دارد. وجود این مزیت ها باعث می شود تا یک هتل هوشمند برای رزرو در اولویت قرار بگیرد. قرار گرفتن در اولویت، خوشنام و معروف شدن یکی از مهمترین اهداف هتل ها است.
مزیت هوشمندسازی هتل برای مهمانان عبارتند از:
رزرو بی دردسر
هتل های هوشمند را می توان از طریق آنلاین رزرو کرد. در هنگام رزرو می توان مدت اقامت، امکانات اتاق و انتظارات را قید کرد. به محض رسیدن به هتل اتاق رزرو شده در اختیار مهمان با همان مشخصات قرار خواهد گرفت.
کنترل اتاق از راه دور
مهمان می تواند اتاق خود را از راه دور کنترل کند. به عنوان مثال ممکن است مهمان در هنگام خارج شدن از اتاق هتل تبلت یا لپ تاپ را به شارژ زده باشد؛ میتوان از راه دور زمان پایان شارژ را کنترل کرد. سیستم های روشنایی، سرمایشی و گرمایشی، وسایل برقی و پرده ها از راه دور قابل کنترل شدن هستند. مهمانان می توانند از طریق دستیار صوتی تمامی بخش های اتاق را کنترل کنند.
قرار دادن وضعیت اتاق در حالت آرام
برخی از هتل ها برنامه نظافت مشخصی دارند. اگر مهمانان در زمان برنامه نظافت در حال استراحت کردن باشند؛ میتوانند وضعیت اتاق را در حالت آرام قرار دهند تا کسی مزاحم خواب و استراحت آنها نشود.
عدم نیاز به حضور مترجم
یکی از مشکلاتی که افراد در سفر های خارجی با آن مواجه هستند؛ عدم برقراری ارتباط صحیح با پرسنل هتل است. زیرا زبان مادری فرد با زبان پرسنل متفاوت است. در هتل های هوشمند این مشکل برطرف شده است و مهمانان می توانند به راحتی با زبان خود اتاق رزرو کنند، غذا سفارش دهند و از تمامی خدمات هتل استفاده کنند. حتی زمان ورود به هتل پیام خوشامدگویی برای هر شخص به زبان مادری او ارسال می شود.
پاسخ دهی سریع
مهمانان می توانند به صورت اتوماتیک تمامی درخواست های خود را ثبت کنند و سریعاً پاسخ آن را دریافت کنند. میتوانند به صورت آنلاین از کافه سفارش دهند؛ به صورت آنلاین پیام تعویض حوله و ملافه ها را ارسال کنند.
افزایش امنیت و آسایش
به طور کلی امکانات هتل هوشمند باعث امنیت و آسایش مهمانان می شود. به عنوان مثال در این هتل ها اتاق ها به قفل های هوشمند مجهز شده اند؛ در نتیجه مهمان می تواند روی قفل ها اثر انگشت خود را تعریف کند و از این طریق باعث حفظ حریم شخصی خود شود. سیستم های نوری، تهویه مطبوع و سیستم های گرمایشی و سرمایشی با توجه به شرایط محیطی، انتظارات مهمان، دمای بدن مهمان و… دما و نور اتاق را تنظیم می کنند.

هدف از هوشمند سازی هتل چیست؟
نتیجه گیری
هوشمند سازی هتل میتواند باعث افزایش درآمد هتلداران شود و از طرفی بسیاری از هزینه ها را کاهش دهد. کاهش نیروی انسانی، افزایش عملکرد کارکنان هتل، بالا رفتن امنیت هتل، افزایش آسایش مهمانان هزینه های تعمیر و نگهداری تأسیسات هتل از جمله مزیت های هوشمند سازی هتل است. دستیابی به این مزیت ها هدف مهم هوشمند سازی است. تجهیزات هتل های هوشمند در عین پیشرفته بودن ساختاری جمع و جور داشته و امکان شخصی سازی آنها فراهم شده است. در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه هستید می توانید از کارشناسان کوییک لینک راهنمایی دریافت کنید.